GUI

GUI to rodzaj interfejsu definiujący sposób pracy, np. systemów operacyjnych, programów, stron WWW, przeglądarek internetowych, urządzeń zewnętrznych czy użytkownika. W trybie tym poddawane są obróbce poszczególne piksele obrazu, dlatego umożliwia on przetwarzanie i prezentację wykresów, rysunków, fotografii itp.

GUI (Graphical User Interface) nazywany również środowiskiem graficznym, definiuje obrazowy sposób przedstawienia informacji (pisma, obrazu i dźwięku) przez komputer oraz interakcji z użytkownikiem, polegającej na rysowaniu za pomocą urządzeń wejścia (myszki tracball, touchpad), wejścia-wyjścia (ekran dotykowy) i obsługiwaniu kontrolek, widżetów. Dwie ostatnie stanowią podstawowe elementy GUI aplikacji komputerowych. W typowej implementacji menadżer okien przypisuje im pewien prostokąt na ekranie i wyświetla je z dokładnością do piksela. Widżety przekazują do programu dane lub polecenia użytkownika. Odpowiedzialne są również za wizualizację danych lub informacji o stanie programu i zarządzanie innymi widżetami. Otrzymują komendy generowane przez urządzenia wejścia (mysz i klawiaturę) oraz inne usługi systemowe i wyświetlają swoją reprezentację na ekranie – urządzeniu wyjścia. Typowymi elementami GUI są: etykiety, okna, rozwijane menu, przyciski, paski przewijania, ikony, zakładki i inne. Ich status jest różny: najczęściej posiadają parametr "parent", czyli są elementem nadrzędnym względem pozostałych. Mogą stanowić również prostą etykietę, zawierającą tylko tekst. Wtedy związane są z obiektem czcionki, który decyduje o sposobie wyświetlania na nich znaków pisma.

Historia pojawienia się GUI witryn internetowych związana jest ściśle z rozwojem interfejsów, przeglądarek internetowych, pośrednio również systemów operacyjnych. Dlatego Bernes Lee, chcąc opublikować w internecie pierwszą stronę WWW, skonstruował przeglądarkę Nexus dla platformy NextStep. Pierwotnie obsługiwała ona tylko komputery NeXT (grafiką monodramatyczną) oraz dokumenty sieciowe, które można uznać za przodków stron WWW. Jej interfejs, wykorzystujący wyświetlanie w odrębnych oknach, podobny był do pierwszych systemów operacyjnych Windows. oprac. Agnieszka Smaga

.P. Celiński, Interfejsy. Cyfrowe technologie w komunikowaniu, Wrocław 2010; GUI gallery.

Hasła kluczowe: