Cyfrowy znak infograficzny

Znak infograficzny w środowisku digitalnym. Znaki piśmienne i obrazowe przekształcone zostają w środowisku cyfrowym w graficzne, a w efekcie w infograficzne. Pismo i obraz zaczynają przedstawiać, ale nie na prawach referencyjności względem obiektu odniesienia, mimetyzmu. Proponują w najbardziej wyszukanych przypadkach obrazowość typu abstrakcyjnego, autoreferencyjnego, podobnie jak język. Dlatego cyfrowy znak infograficzny konstruuje wspólną platformę komunikacyjną z odbiorcą, odwołując się stosunkowo rzadko do jego dotychczasowego, odbiciowego doświadczenia, czyściej wspólnie z nim kształtując owe praktyki. W tym przypadku następuje proces "wyzwolenie" znaczenia od "krępującego" wspólnotowego, wizualnego doznania użytkownika, skonwencjonalizowanych kodów rozpoznawczych. Pojawia się przeświadczenie, że będzie on faktycznie konstruował znaczenia, wykonywał wysiłek ich wygenerowania. Chwytał równocześnie wiele równoprawnych możliwości denotacji, i wybierał jedną z nich nie tracąc ikoniczneg oprac. Agnieszka Smaga

Hasła kluczowe: