Czynniki emersyjne

Czynniki emersyjne to elementy gry podkreślające zapośredniczony charakter rozgrywki i świata diegetycznego, a przez to – zaburzające wrażenie immersji. Czynniki emersyjne mogą mieć charakter incydentalny (przypadkowe, w dużym stopniu nieprzewidywalne i zdeterminowane przez czynniki technologiczne), powtarzalny (jako efekt uboczny np. przyjętej konwencji gatunkowej) lub zaprojektowany (medialność gry zostaje wydobyta przez twórców celowo, np. aby osiągnąć precyzyjnie określony efekt estetyczny). Choć zatem w najbardziej typowym odbiorze czynniki emersyjne są postrzegane jako niepożądane, to jednocześnie mogą być wykorzystywane przez twórców w sposób znaczący czy wręcz artystyczny. oprac. Piotr Kubiński

Zob. P. Kubiński, Immersion vs. emersive effects in videogames, w: Engaging with Videogames: Play, Theory, and Practice, red. D. Stobbart, M. Evans, Oxford 2014; P. Kubiński, Emersja – antyiluzyjny wymiar gier wideo, "Nowe Media" 5/2014.

Hasła kluczowe: