Found Poetry

Found poetry - poezja odwołująca się do koncepcji found footage w filmie, polegającej na przygotowywaniu dzieła bazującego wyłącznie na istniejących materiałach filmowych. Pierwsze found footage w filmie opisał Jay Leyda w studium "Films Beget Films" z 1964 roku, używając wówczas określenia "film kompilacyjny", definiowany przez niego następująco: "praca nad tego typu filmem zaczyna się na stole montażowym. Powstaje on już w istniejących ujęć filmowych. Co warte jest podkreślenia to to, że tego rodzaju filmy są podporządkowanej jakiejś idei, nie są czystą dokumentacją czy też rejestracją rzeczywistości" 1. Analogicznie found poetry polega na wykorzystywaniu dostępnych już treści, by w efekcie ich połączenia zyskać nową jakość.

Realizacją koncepcji found poetry było wspólne przygotowaie utworu podczas "warsztatów sieciowej literatury generatywnej według Johna Cayley'a", pt. Tomasz Pułka kontra Google, organizowanych przez Korporację Ha!art, 7 września 2012 roku. Celem warsztatów, prowadzonych przez Mariusza Pisarskiego, było skomponowanie utworu poprzez użycie fragmentów z prozy Tomasza Pułki Vida local, "przefiltrowanej" przez wyszukiwarkę Google. Zadaniem uczestników było wybranie z tekstu Pułki ciągu trzech następujących po sobie słów, a następnie wpisanie ich w wyszukiwarkę i wyselekcjonowanie z wyświetlonej listy wyników zdanie, zawierające dane wyrażenie w odmiennym kontekście od pierwotnego. Uzyskany w ten sposób tekst powstał wyłącznie w wyniku kompilacji prozy Pułki i zdań wskazanych przez wyszukiwarkę Google.

Do idei found poetry odwołuje się również Ewa Michalska w hipertekście poetyckim Gubione/znalezione, bazującym na kolażach przygotowywanych przez autorkę metodą tradycyjną. Tytuł projektu sygnalizuje technikę tworzenia jaką jest łączenie "znalezionych" fragmentów. Strategia ta dotyczy zarówno kolaży artystycznych, jak i tekstu, który według Michalskiej powstaje z "określonego, ograniczonego zasobu słów, jaki ma się wstępnie do dyspozycji". oprac. Urszula Pawlicka

[1] Cyt. za S. Ł. Ronduda, Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Kraków 2006, s. 50)

Hasła kluczowe: