Hiperfikcja

Hiperfikcja to powieść lub opowiadanie napisane w systemie hipertekstowym, mogące zawierać dodatkowo obraz, film i dźwięk. Pierwszymi przykładami tego cyfrowego gatunku literackiego były utwory z tzw. "szkoły Storyspace", tworzone w systemie Storyspace i wydawane w Eastgate. Mark Bernstein (szef wydawnictwa) i Michael Joyce (autor pierwszej powieści hipertekstowej popołudnie, pewnia historia określili Storyspace jako prosty system do tworzenia hiperfikcji, pozwalający jednocześnie na dokonywanie znaczących eksperymentów strukturalnych. Pierwsze hiperteksty wykorzystywały takie właściwości hipertekstowego systemu jak: łączenie tekstu z obrazem i dźwiękiem (Patchwork Girl Shelley Jackson z 1995 roku, Twilight. A Symphony Michaela Joyce'a z 1996 roku), hiperłącza warunkowe (popołudnie, pewna historia Michaela Joyce'a z 1987 r.), tworzenie interaktywnych, zlinkowanych map tekstu (Victory Garden Stuarta Moulthropa z 1991 r., Marble Springs Deeny Larson z 1993 r.), tworzenie kompozycji kontrapunktowych, łączących głosy różnych autorów  (Forward Anywhere Judy Malloy i Cathy Marshall z 1995 r), wprzęganie układów wizualnych w semantykę literacką, dzięki wykorzystaniu map Storyspace w sposób właściwy poetyce poezji konkretnej (True North Stephanie Strickland z 1997 r., wspomniana powieść Patchwork Girl).

Jako teksty fragmentaryczne, nielinearne, przestrzenne i interaktywne hiperfikcje interpretowane były jako materializacja założeń literackiego postmodernizmu. Z kolei sztandarowi autorzy hiperfikcji, tacy jak Michael Joyce, uważają swoją twórczość za przedłużenie modernizmu. Hiperfikcje uważa się dziś za reprezentatywne dla pierwszej generacji literatury cyfrowej, którą charakteryzuje eksploracja literackiego potencjału komputera w duchu wciąż przynależnym do kultury druku

Do polskich powieści hipertekstowych, które zaczynają się pojawiać ponad dekadę po utworach autorów amerykańskich są Koniec Świata według Emeryka Radosława Nowakowskiego, Blok Sławomira Shutego, Schemat Konrada Polaka czy Matrioszka Marty Dzido. oprac. Urszula Pawlicka, Mariusz Pisarski

Zob. Alice Bell, The Possible Worlds of Hypertext Fiction, Londyn 2010; Katherine N. Hayles, Literatura elektroniczna. Czym jest?, Techsty 2011, nr 7, Marie-Laure Ryan, Beyond myth and metaphor The case of narrative in digital media, "Poetics Today" 2002 vol. 23, nr 4, Astrid Linsen, Canonising Hypertext: Explorations and Constructions, 2007.)

Hasła kluczowe: