Serwis społecznościowy to rodzaj serwisu internetowego, do którego zalicza się między innymi takie media jak YouTube, Wikipedia, Instagram, Twitter, Nasza Klasa, Facebook, Myspace, GoldenLine, Filmweb, LinkedIn, Gogle+. Można mówić o społecznościach tematycznych i aleatorycznych. Społeczności tematyczne wybierają określone kanały dostępne na stronach takich serwisów jak YouTube lub profile na stronach Twittera, natomiast społeczności aleatoryczne to aktywne, zmienne grupy użytkowników poszukujące różnorodnych treści internetowych w zależności od potrzeb poznawczych i komunikacyjnych, jak w przypadku użytkowników korzystających z YouTube traktowanego jako medium rozrywkowe. Tę różnorodność postaw i potrzeb odzwierciedla bogactwo mediów, które zalicza się do serwisów społecznościowych, popularnie określanych jako Web 2.0. Symbol 2.0 oznacza ewolucję internetu nie tyle na poziomie technologii, co przede wszystkim na poziomie jego zastosowań przez indywidualnych, nieprofesjonalnych użytkowników. Są oni niejako oddolnie autorami tak różnorodnych treści, jak to tylko możliwe, czego najlepszym przykładem są hasła dostępne na stronach Wikipedii czy przekazy dostępne na stronach YouTube. Serwis społecznościowy jest to rodzaj serwisu kreującego lub oddziaływującego na społeczności użytkowników charakteryzujących się zmienną dynamiką tożsamościową. S.s. umożliwia tworzenie spersonalizowanych przekazów, dużą realną interakcję między użytkownikami a środowiskiem komunikacyjnym, jest medium polisemiotycznym, transtekstualnym oraz wielokodowym. Serwis społecznościowy jest medium tekstotwórczym, które staje się źródłem licznych problemów natury społecznej, psychologicznej, politycznej oraz kulturowej. Nazwę "serwis społecznościowy" spopularyzowano w 2004 roku, choć dużo wcześniej można było spotkać się z mediami o podobnych celach i funkcjach komunikacyjnych, ograniczonych jedynie technologicznie oraz aplikacyjnie. oprac. Marek Kaźmierczak