Tekstualizacja zachowań komunikacyjnych to proces, zjawisko polisemiotyczne i społeczne zachodzące m.in. na stronach serwisów społecznościowych. Zachowania komunikacyjne, wśród których wyróżnić można wypowiedzi internetowe na forach, kreacje literackie, tworzenie przekazów audiowizualnych, łączenie treści wizualnych z pisanymi, podlegają licznym mechanizmom przekształcania zdarzeń, sytuacji oraz postaw w teksty różnorodne gatunkowo i stylistycznie. T.z.k. charakteryzuje się efektem zwrotnym – a więc konstruowane poetyki modelują zachowania w przestrzeni pozainternetowej. Treści serwisów społecznościowych stają się treściami życia codziennego, podobnie dzieje się w przypadku życia codziennego – będącego źródłem tekstów utrwalanych na stronach serwisów społecznościowych takich jak Facebook, YouTube czy Instagram. Tekstualizacja odzwierciedla postrzeganie życia codziennego jako źródła zachowań komunikacyjnych dających się wyartykułować w znakach, a jednocześnie poprzez nie utrwalić i rozpowszechnić. Tekstualizacja zachowań komunikacyjnych w Internecie opiera się na połączeniu użytkownika, medium oraz treści społeczno-kulturowych konstytuujących środowisko komunikacyjne. oprac. Marek Kaźmierczak