Upiśmiennienie cyfrowego obrazu to proces realizowany w programach graficznych poprzez operacje "redagowania" obrazu, analogicznie jak pisma, czyli: wymiany, przesunięcia. Sandbothe zwraca uwagę, że własnoś tę posiadają cyfrowe obrazy rastrowe już z racji swych właściwości technologicznych. Nie przedstawia analogicznych cechy w kontekście grafiki wektorowej, choć ona przede wszystkim podlega owym procedurom zmiany, których jest zresztą zdecydowanie więcej niż dwie wyżej wymienione. Możliwość manipulacji obrazem – czy to na prawach edycji tekstu (Sandbothe), czy grafiki (Smaga) – "odciąga" go od funkcji odbicia rzeczywistości. On sam staje w konstrukcją w aspekcie technologicznym, estetycznym, którą możemy ewentualnie dalej naśladować. Sugerowany z poziomu generowania obrazu jego mechanizm upiśmiennienia jeszcze lepiej jest widoczny w perspektywie odbioru cyfrowego przekazu. Polega on również na rezygnacji z obrazowania mimetycznego na rzecz abstrakcyjnego. Obraz czytany jest na prawach znaku, "który odsyła nas do inny znaków nie tylko semantycznie, lecz również i przede wszystkim pragmatycznie, tj. przez proste kliknięcie myszą". oprac. Agnieszka Smaga
M. Sandbothe, Transwersalne światy medialne. Filozoficzne rozważania o Internecie, przeł. K. Krzemieniowa, [w:] Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, wybór, wstęp, oprac. A. Gwóźdź, Kraków 2001