Użytkownik

podmiot komunikacji internetowej to użytwkonik. Pojęcie nazywa funkcję podmiotu - u. może być ktoś realny lub też wirtualny. Użytkownik pełni różne role komunikacyjne, których zakres przekracza tradycyjny podział na nadawcę oraz odbiorcę. Wpływ na to ma rozwój hardware'u oraz software'u. Użytkownik coraz częściej "zleca" swoje działania wykorzystywanym przez niego aplikacjom, tym samym następuje poszerzenie zakresu definicyjnego tego pojęcia. Wyróżnia się różne typy i rodzaje użytkowników ze względu na infrastrukturę sieci, oprogramowanie i treści, a także z powodu istnienia odmiennych funkcji i aktywności użytkownika. Ze względu na infrastrukturę sieci wyróżnia się użytkownika typu on-line oraz użytkownika typu off-line. W odniesieniu do oprogramowania uwzględnia się użytkownika 1.0, 2.0, 3.0, a więc użytkownika, którego kompetencje są uwarunkowane dostępnymi aplikacjami. Uwzględniając poziom treści, wyróżnia się następujące typy użytkownika: użytkownika posługującego się wiedzą potoczną, użytkownika korzystającego z internetu w intersubiektywnych celach poznawczych, naukowych, użytkownika korzystającego z internetu w celach ludycznych. Użytkownikiem jest więc podmiot komunikacji w roli twórcy przekazów audiowizualnych, autora i komentatora profilu na stronach Facebooka, pisarza blogów, uczestnika dyskusji na forach internetowych, gracza, programisty, sprzedawcy, czytelnika, widza, słuchacza, konsumenta, podróżnika, badacza, rodzica, dziecka, duszpasterza, artysty, polityka czy ekonomisty. Zakres definicyjny pojęcia użytkownik rozszerza się wraz z rozwojem technologii, oprogramowania oraz treści, a także ze zmianami o charakterze społecznym, polityczno-ekonomicznym, religijnym i kulturowym. W internecie wykształciły się różne postawy i zachowania użytkownika, które implikują określoną aksjologię: hejterzy, trolle, trolling, plonk, lurker czy griefing.

Hejter (od ang. hate, czyli nienawidzić), postawa użytkownika, który na rożnych forach internetowych epatuje niechęcią oraz nienawiścią albo do innych użytkowników, albo do utrwalanych przez nich treści.

Troll – określenie użytkownika, który zajmuje się zakłócaniem przebiegu dyskusji na forach internetowych czy np. w trakcie czatowania. Jest to osoba zajmująca się trollowaniem (ang. trolling), czyli zamierzonym działaniem służącym sprowokowaniu użytkownika, ośmieszeniu go lub wykpieniu wygłaszanych przez niego treści. Stara się przekształcić dyskusję na dowolny temat w kłótnię, dlatego często korzysta z erystyki (w wielu przypadkach nieświadomie).

Plonk – potoczne określenie postawy, która charakteryzuje się tym, że użytkownik wprowadza w ustawieniach opcję automatycznego kasowania korespondencji od użytkownika, z którym nie chce mieć żadnego kontaktu. Tego typu postawa ma na celu w wielu przypadkach deprecjonowanie innego użytkownika.

Lurker – potoczne określenie użytkownika, który przygląda się licznym dyskusjom np. na forach internetowych, ale nie bierze w nich udziału. Zdecydowaną większość użytkowników stanowią lurkerzy, czyli typowi obserwatorzy.

Greifing (od ang. grief, czyli żal, smutek, boleść) – potoczne określenie postawy charakteryzującej się tym, że użytkownik, zazwyczaj użytkownik grający w gry typu MMORPG (od ang. Massively multiplayer online role-playing game), niszczy albo innych graczy, albo otoczenie, w którym przebywa jego postać. oprac. Marek Kaźmierczak

Hasła kluczowe: