Znak graficzny

Znak graficzny jest jedną z odmian znaku ikonicznego, obok np. malarskiego, fotograficznego, rysunkowego. Funkcjonuje w formie: logotypu (elementów wyłącznie literniczych), sygnetu (komponentu tylko obrazowego) lub ich połączenia. W ostatnim przypadku relacje formalne między pismem i obrazem układają się najczęściej w zależność wyodrębnienia o charakterze statycznym, wywołanym lub dynamicznym. Wtedy prezentują dwa zasadnicze stopnie zespolenia: współistnienie (pismo obok obrazu) i wkomponowanie (tekst wpisany w obraz). Znak graficzny stanowi najważniejszy element jednolitego systemu identyfikacji wizualnej firmy, produktu, akcji, organizacji, zadań, obszaru, prawa itp. (obok kolorystyki i liternictwa). Jest komponentem tożsamości firmy, jej oczekiwanego wizerunku i w związku z tym często wyznacznikiem sukcesu oraz wartości rynkowej. Stanowi również lub przede wszystkim element komunikacji, czyli procesu organizowania wiadomości w celu stworzenia znaczenia. Rozpatrywany jest przede wszystkim pod kątem czytelności (w małym i dużym formacie, bieli-czerni i kolorze, negatywie pozytywie) i rozpoznawalności. Podstawowymi elementami semantycznymi znaku graficznego są: punkt, linia, kształt, światło płaszczyzna, kolor. Układają się one w powierzchniowe relacje i zależności. Analizowane są godnie z zasadami ich łączenia, np. kategorią bliskości: odstępu, odległości, szeregowania i rytmu; symetrii i asymetrii; skali i proporcji; kontrastu. Organizacja wskazanych komponentów wizualnego znaku, analogicznie jak językowego, polega na analizie, planowaniu i rozwiązywaniu problemów. Dlatego projektowanie w kulturze Zachodu kojarzone jest z żmudnym likwidowaniem elementów przedstawienia lub ich dodawaniem, przycinaniem, układaniem, obracaniem, komponowaniem. Te wielokrotne procedury służą znalezieniu najbardziej trafnego rozwiązania, oddającego istotę, esencjonalne znaczenie przedmiotu. oprac. Agnieszka Smaga

D. Airey, Logo Design Love. Zaprojektuj genialny logotyp, Gliwice 2010; A. Frutiger, Człowiek i jego znaki, przeł. Cz. Tomaszewska, Kraków 2010

Hasła kluczowe: