Znak symboliczny to rodzaj znaku, który charakteryzuje się przywoływaniem na poziomie znaczeń czegoś nieobecnego lub niemożliwego do postrzeżenia. W psychoanalizie traktowany jako możliwie najlepszy obraz rzeczy, której nie można przedstawić w bardziej jednoznaczny sposób. Jest to rodzaj znaku wielofunkcyjnego, którego istnienie zależne jest od oddziaływania podstawy semiotycznej, aktywnej w formie np. znaku językowego, wizualnego czy audiowizualnego, a w przypadku środowiska cyfrowego – znaku digitalnego. Znak symboliczny w internecie jest odmianą znaku symbolicznego, zależnym jednak od działania znaku digitalnego. Wśród znaków symbolicznych w internecie można wyróżnić znaki ze względu na ich rodzaje oraz ze względu na ich działanie. Są dwa rodzaje znaków symbolicznych: proste i złożone. Ze względu na działanie znaku symbolicznego wyróżnia się wśród znaków prostych znaki, dla których dominującą funkcją jest funkcja łączenia (np. hiperłącze), funkcja wskazania (np. kolory w grach komputerowych), funkcja upodobnienia (np. emotikony). Wśród znaków złożonych – ze względu na ich działanie – wyróżnia się znaki pełniące następujące funkcje: funkcja wykształcenia (np. na stronach Facebooka upowszechniające się sposoby prezentowania własnej osoby), funkcja przedstawienia (np. zdigitalizowane film fabularny jako symbol indywidualnych odczuć), funkcja substytucji (np. awatar w Second Life). Znaki proste i znaki złożone są komplementarne względem siebie, a poszczególne ich funkcje wzajemnie się dopełniają. Znak symboliczny w ogóle tym różni się od znaku symbolicznego w internecie, że w tym drugim przypadku znak symboliczny nie może działać, jeśli jego podstawą semiotyczną nie będzie znak digitalny. oprac. Marek Kaźmierczak